AKTIVITI RADIALMTB

31/03/2012 (Sabtu)
Kayuhan Nasi Lemak Rafi @ Layan Downhill Ulu Geruntum

Monday, November 16, 2009

Gopeng Peanut Search Event

Salam to all rider...15/11/09(Sunday) finally sampai jugak harinya...aku dan wang je yang masuk kali ni..event kedua..dan pertama (bike orientaring).. aku pun tak faham apa dia sebenarnya...main belasah je masuk... yang aku tau pi cari check point ketip, hahaha... Masa berlalu..pagi tu pukul 7.10 lebih kurang la aku keluar dari rumah dengan gaya pronye hehehe bergaya je lebih...pakai merida hardtail aku (reason kalau pakai norco aku tinggal jauh la sebab aku xbleh nak pecut..try paling laju pun 28km/j kot main road). Aku pun kayuh la basikal ke rumah wang..yang tak jauh pun dari rumah aku..satu blok je..



Ini le aku...muka toya je hehehe kali ni aku pemegang pasport 021, semalam ambil, lepas habis kursus (14/11/09).. sebelum datang ada jugak tgk sapa2 or geng yang masuk...dapat la tgk geng pkns mtb (penganjur KAG09) pun datang...kayuh beb...kledang..wakil pujmac.. basikal.com dll...lihat senarai peserta tak ramai dalam 100 lebih peserta...tapi aku rasa itu hanya yang register awal...erm..nak tgk masa event tu macam mana...ramai atau biasa je....

Aku n wang pun start la kayuh ... pukul 7.30am...tapi terus ke kedai mamak...isi perut ma...aku dengan wang sama je makan sekeping roti canai n minum air teh tarik...ewah..macam nak kayuh suka-suka ke ulu kinta pulak...aku sempat singgah kedai beli 100plus isi dalam beg.. siap semua kami kayuh ke Earth Camp..adala dalam 7.6km...kayuh pelan2 nak simpan energy plus panaskan badan...kayuh dekat 26km/j jugak...semangat nak sampai hik hik...

Akhirnya kami sampai...tengok erm..tak ramai sangat pun...rasanya tak cecah kot 200 orang... tak pulak tau senarai yang terbaru...tapi tengok ada orang putih masuk sekali..perg! this is international competition ka? I don't know...aku di panggil urusetia ke tempat dia..aku ingat apa hal..rupanya nak confirm kehadiran...ha! aku dah settle apa lagi, melilau cari orang la...kut ada yang kenal...atau pun baru nak kenal..hehhe..best oooo ramai kenalan..senang kalau nak kayuh tempat diaorang pulak...



Inilah pemandangan pagi tu di Earth Camp...tengok map la..aku check air pressure tayar hehe..wang pulak bergambar macam skema hihihi dengan sponsor tu redbull...waktu ni dapat la aku jumpa Bro Ash, Bro dari manjung (lama tak kayuh mtb katanya) geng htr_ipoh dll...waktu ni la awek-awek redbull promote dia punya air...free je.. aku minta je ... sebelum kayuh dapat la dua tin keh keh keh...berkenalan pulak dengan geng beskal.com ni wakil diorang Ken (tengah) dan Adi (kanan) borak-borak dengan diaorang...syok borak dengan hangpa...lain kali boleh ride sekali lagi


Event ni (aku baru faham dah abis kayuh hehehe) dia bagi tiga routes...dia bagi masa dari pukul 9am-2am..sapa dapat balik dengan point paling banyak dia menang...kalau point cukup je 200 dah layak untuk lucky draw...route pertama main bukit, kedua sederhana dan ketiga just santai la tgk pemandangan....yang bestnya tak perlu la nak habiskan semua check point...boleh pilih route sendiri..kalau nak layak lucky draw cukup 200 point balik la...hehehe



Inilah dia maps and routes yang dipetakan...aku amik medium jer..


Semua sekali ada 15 check point...
CP1 (50 pts) CP2 (50 pts) CP3 (30 pts) CP4 (100pts) CP5 (40pts)
CP6 (40pts) CP7 (50 point) CP8 (80 pts) CP9 (100 pts) CP10 (30 pts)
CP11 (80 pts) CP12 (70 pts) CP13 (30 pts) CP14 (30 pts) CP15 (20 pts)


Bila dah briefing...(waktu brefing aku borak je) pastu start... mula kayuh..aku ikut orang je...kayuh pi CP1 dulu waktu ni pecut la ...ada energy lagi..lagi pun jalan ni aku dah lalu...tapi masuk je jalan kebun kelapa sawit...hah bermula la...aku taram je sampai CP1..jalan tak teruk, boleh kayuh..cuma ada lumpur terpaksa tolak.. semalam hujan...


Laluan ke CP1

dari CP1 nak ke CP2 ...waktu ni dah start pemandangan yang indah ..jalan mula keluar dari ladang kelapa sawit menyelusuri bukit tempurung...single track la banyak...yang bestnye siap redah air...sungai penuh air..jambatan kayu kecik je...waktu ni nyesal kamera dekat wang..aku berpecah dgn wang...sebab aku pancit bila mula..kih kih.. waktu itu jugak le aku punya meter cicir ntah dimana da...huk huk..tak tau aku kayuh laju ke slow..distance...blah je la...kayuh sorang2....

Gambar-gambar yang diambil oleh kayuhbeb mempamerkan serba sedikit trek Gopeng ni


nak masuk CP3 tiba2 perempuan potong aku da... ni jadi skala aku..aku kayuh slow or pompuan tu lagi power kayuh pada aku...pecut balik...tengah nak potong dekat bukit dia nak jatuh melintang jalan..terpaksa la tolak..aku kayuh pelan2 potong, downhill layan...hahaha aku kayuh sorang2 lagi...jumpa adi dengak ken...follow diaorang...masa berenti rehat jap..ken cakap menyesal tak bawak fullsus, best layan...macam adi dia dok depan (pakai fullsus giant)...(aku pun nyesal...) tapi dalam hutan je nyesal..masuk jalan landai aku pecut balik kih kih...


Aku ambil guna hset je..bro helmet biru tu kejang ...aku bagi minyak..aku tengok dia pakai tayar slick je..wah hebat tu...macam mana la turun bukit...nway dia pecut jalan biasa kot..

gambar tak ambil sampai la aku tiba di CP 5...tiba2 wang call, "sir hang jangan naik CP4 mampuih tinggi n licin..." hok hok...aku adi n ken memang tak nak naik...kami terus ke CP6 and 7 waktu di CP6 kot ken jatuh..jalan licin..aku pun nasib baik tak tergolek... tayar 2.1 dah jadi tayar 2.4 botak ...tak grip hehehe...sampai CP7 aku tunggu la wang..aku berenti rehat n makan..ken dan adi blah dulu...

Aku berenti berehat bersama geng kledang cyclist kot sebelum masuk CP7 diorang offer makan thanks bro..aku pun ada bawak... rupanya diaorang pun tunggu member yang naik CP4


Wang berehat di perjalanan CP4....member siap nak pitam katanya...nasib baik ada orang bagi dia energy bar katanya...hehehe

more picture at CP4 by Wei Ming (bro bagi power bar dekat wang)

Akhirnya penantian aku berbaloi..wang sampai dengan muka pucat kepenatan...nasib baik aku tak naik hehehe.. aku bagi lima minit dekat dia.. kami pun sambung kayuh..

Kali ni kayuhan memang main save energy...kalau tak pengsan member aku...aku dan wang sampai cp 7 dalam pukul 11.30am kalau tak silap..turun...tak pegi CP8 member xlalu..point dah cukup dua ratus...kira nak balik je ni...turun jumpa bro dari cheras...dia tanya CP5 CP6 CP7.. kami kata memang la tak jauh dari situ...tapi melawan arus jenuh nak mendaki..sebab kami banyak turun bukit je...

Bro tu pun ikut kami..macam nak patah balik..jumpa sungai redah..basuh sikit basikal..tapi lepas sugai tu ada kampung orang asli Kg. Gopis..best oooo layan down hill je la..ingat tadi nak patah balik terus je cari CP10...

Ingat dekat, sekali masuk dalam lagi da...lepas je ketip CP10 aku n wang pecut la...dekat nak keluar dari offroad aku pulok nak krem...sapu minyak, nah! panas gila..

jumpa kuari..masuk jalan utama...ha ni tempat biasa kayuh..laju...tgk jam pukul 1...wang berenti betulkan basikal..suruh aku pulak pegi dulu...aku kayuh jela tanpa tau berapa laju..tapi waktu ni, macam ada energy balik..pecut...hehehe..tgk jalan ada CP11, 12, 13, 14, 15..arg! dalam hati aku cakap ...hangpa xbleh buat aku tamak CP...yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran pulak...baik aku blah at least dapat jugak peluang nak lucky draw..

Akhirnya aku sampai di tempat mula...rasa pukul 1.30pm..jam aku..cepat lima minit..1.25pm la kot kalau tak silap..jadi la ada peluang nak lucky draw..

Aku masuk CP1,2,3,5,6,7,10 berapa point ek...erm 290 pts jadi la..


Adi dengan Ken pulak sampai..tengok sempat posing...kih kih..aku sampai dulu sebab skip CP last2 hahaha

Wang sampai lepas tu siap beli rambutan hehehe..tak cukup energy katanya..padan la kene tinggal ngan aku...kalau aku naik CP4 mau macam dia kot..



Hadiah..yang di sediakan...dapat ke aku kali ni...?????



Dah penat makan la pulok...lunch time...bayar RM40 = makan + t-shirt + sabun n shampoo antabax + dapat air redbull....berbaloi...wakil atokmtb atau kakituarider aku tak ingat sorry, join makan sekali ...


Ini dia bro no 3 sampai...cepat sampai?...dia kata selalu jamboree dok yang last2 tapi ni dah cukup 200 pts dia pun turun...masa kayuh dengan aku tu..siap aku bagi anugerah kayuh tak pakai baju...hehhee... sory bro aku tak ingat pulak nama...tapi tau dari sungai petani..


Lepak...sementara menunggu majlis penyampaian hadiah dan penutup..aku ambil kesempatan dengar apa kata rider...rata2 puas hati...ada yang cakap tak nyesal join ni drp pi kayuhan klasik..sebab dia suka mtb main offroad..ada yang nak repeat pas ni...ada yang kata tunggu musim tak hujan nak kayuh lagi....hehhehe...aku pun nak kayuh lagi tempat ni...try layan fullsus pulak...


Majlis penyampaian hadiah..tiada kata2 ..memang hebat pemenang2 tu...berdebar tunggu lucky draw pulak


Alhamdulillah, dapat juga menang cabutan bertuah...hehehe..jangan mare ye..ada orang dapat sampai dua tu pun aku jeles jugak le...hehehehe.. ok la tu cover duka hilang meter huk huk huk..


Kayuh balik rumah..mandi semayang zohor...asar.. aku tido jap..pukul 6.00pm basuh basikal...malam bawak family beli barang ke tesco...hahaha...

Jumpa lagi di kayuhan mana2 la nanti salammmmmmmmmm.

Geng Kayuh Beb, PKNS mtb, pujmac, basikal.com, PCC, FRIM, rotor x team serta rider2 lain jangan serik no kayuh Gopeng..lain kali mai lagi...

lepas ni kami kayuh balik trail ni akan post gambar trail .......





3 comments:

  1. kalau nak dapatkan gambar dekat CP4, gunakan URL bawah, suruh Wang sediakan power bar sendiri utk trip seterusnya....jangan harap saya supply lagi.....that's my one and only power bar
    http://picasaweb.google.com/wei.ming.yong/GPSGopengPeanutSearchCP4#

    ReplyDelete
  2. Thanks bro...hahaha...ok saya akan pesan kat wang..dia punya power bar aritu tertinggal..hehehe..

    ReplyDelete
  3. lain kali suruh bini buatkan power bar, takyah berebut..kuwang..kuwang..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails